Ik heb een vraag

Heeft u een vraag over de Ridderkerkpas? Hier leest u alles over het budget, het aanvragen en de werking.

De Ridderkerkpas is een pas voor de inwoners van Ridderkerk. Diverse doelgroepen zoals minima en mantelzorgers kunnen gebruik maken van de pas. Op de pas staat een persoonlijk tegoed dat u kunt gebruiken bij diverse winkels en/of verenigingen. De pas zal in 2020 verder worden ontwikkeld als kortingskaart.

Algemeen

Uw nieuwe Ridderkerkpas ontvangt automatisch als u tot de doelgroep hoort. Als u deze niet heeft ontvangen of u wilt een Ridderkerkpas voor een Mantelzorgpluim is, dan kunt u deze aanvragen.

Dit loopt gelijk met elk kalenderjaar voor de Meedoen- en Schoolregeling. Voor de Mantelzorgpluim start deze elk jaar op 1 november.

Als u uw Ridderkerkpas bent verloren, kunt u deze meteen blokkeren via Mijn Account. Heeft u geen Mijn Account en bent u ook niet in staat om er een aan te maken, geeft u dan z.s.m. aan ons door dat u uw Ridderkerkpas kwijt bent.

Dit kunt u doen op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur tijdens het telefonisch spreekuur van de gemeente Ridderkerk via telefoonnummer 14 0180.

De hoogte van uw tegoed is afhankelijk van uw leeftijd. Uw actuele tegoed, en waaraan u het eventueel al hebt besteed kunt u zien in Mijn Account.

Het tegoed van de Mantelzorgpluim is 75 euro.

U komt in aanmerking voor een Ridderkerkpas wanneer uw in aanmerking komt voor de Meedoenregeling. Alle informatie kunt u vinden op https://www.ridderkerk.nl/regeling-meedoen.

Een andere reden om een Ridderkerkpas te ontvangen is voor de Mantelzorgpluim. Deze kunt u hier aanvragen.

Gebruik van de pas

De Ridderkerkpas is gratis.

De Ridderkerkpas is een gratis voordeelpas voor mensen met een laag inkomen én Mantelzorgers. Met een Ridderkerkpas heeft u een persoonlijk tegoed dat u kunt besteden bij onze vele aanbieders. U kunt uw tegoed bijvoorbeeld besteden aan een bibliotheek abonnement, een museumkaart, uw sportcontributie maar ook aan een computer, fiets of sportspullen. Voor kinderen kan er ook een gedeelte van het tegoed besteed worden aan schoolkosten. Kijkt u voor alle mogelijkheden vooral op onze website en meldt u ook aan voor onze digitale nieuwsbrief.

Als u uw Ridderkerkpas heeft ontvangen, kunt u deze meteen gebruiken.

Nee, de  Ridderkerkpas is geldig zonder foto. Een aanbieder kan wel vragen om uw legitimatiebewijs om na te gaan of het echt uw Ridderkerkpas is.

Nee, als student heeft u geen recht op een Ridderkerkpas. Bent u echter student én behoort u tot de doelgroep of krijgt u een Mantelzorgpluim, dan kunt u wél een Ridderkerkpas aanvragen voor u en/of uw kind(eren).

U kunt uw Ridderkerkpas, en dus ook uw tegoed en bijbehorende kortingen gebruiken vanaf het moment dat u uw Ridderkerkpas ontvangen heeft. U krijgt dan ook géén kosten met terugwerkende kracht vergoed.

Ja, het Ridderkerkpastegoed voor kinderen is ook in te zetten voor zwemlessen.

Nee, uw tegoed is beschikbaar gedurende het Ridderkerkpasjaar. Dit loopt van 1 januari tot en met 31 december voor de regelingen. Voor de Mantelzorgpluim is dit geldig van 1 november tot en met 31 oktober. Heeft u aan het eind van deze periode nog tegoed over? Dan vervalt dit.

Als u uw Ridderkerkpas bent verloren, kunt u deze meteen blokkeren via Mijn Account. Heeft u geen Mijn Account en bent u ook niet in staat om er een aan te maken, geeft u dan z.s.m. aan ons door dat u uw Ridderkerkpas kwijt bent.

Dit kunt u doen op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur tijdens het telefonisch spreekuur van de gemeente Ridderkerk via telefoonnummer 14 0180.

Nee, uw gegevens worden verwerkt in het basis registratie personen systeem van de gemeente. Indien van toepassing worden uw gegevens automatisch bijgewerkt.

Dit geldt niet Mantelzorgers! Indien uw situatie veranderd m.b.t. de zorg die u levert, dient u Karaat daarvan op de hoogte brengen.

Aanvragen

Om de Ridderkerkpas aan te vragen, vult u het online aanvraagformulier in voor het aanvragen van een Meedoenregeling.

Wilt u een Ridderkerkpas aanvragen voor een Mantelzorgpluim, dan vult u dit aanvraagformulier in.

Als u dit niet digitaal kunt doen, kunt u ook een formulier ophalen bij de gemeente of Karaat (Schoutstraat 5).

Ontvangt u een uitkering (Participatiewet, IOAW/IOAZ of Bbz) van de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente? Of van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente? Dan krijgt u automatisch ná toekenning van de uitkering een Ridderkerkpas thuisgestuurd.

Heeft u nu een geldige Ridderkerkpas en bent u voor 1 januari 2020 18 jaar geworden, dan wordt uw Ridderkerkpas voor het nieuwe pasjaar (start 1 januari 2020) niet automatisch verlengd.

Gedurende het gehele Ridderkerkpasjaar kunt u een regeling of een mantelzorgpluim aanvragen. U ontvangt na goedkeuring een Ridderkerkpas.

Kindpakket

Ja, kinderen tot en met 17 jaar krijgen een eigen Ridderkerkpas op basis van het inkomen van hun ouders. Kinderen van 18 jaar of ouder vragen zelf een Ridderkerkpas aan.

Het Ridderkerkpastegoed voor uw kind heet het Kindpakket, en is er voor kinderen van 0 tot en met 17 jaar. Voor verschillende leeftijden en schoolfases gelden er verschillende tegoeden. Ga naar de informatiepagina en lees een uitgebreide uitleg over wat het Kindpakket precies inhoudt en wat dat betekent voor uw kind(eren); https://www.ridderkerk.nl/regeling-meedoen.

Om gebruik te maken van het tegoed op de Ridderkerkpas koopt u een fiets bij een fietsenwinkel die is aangesloten als partner van de Ridderkerkpas.

Wit u uw tegoed gebruiken om een computer, laptop of tablet aan te schaffen? Dan koopt u deze in de computerwinkel of via de school die u vindt in het Ridderkerkpas aanbod.

Schoolactiviteiten zijn de activiteiten die de school organiseert voor scholieren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Denk aan een werkweek, excursies of een schoolkamp.

Het tegoed van het kindpakket is afhankelijk hoe oud uw kind is:

Voor kinderen van 0 t/m 3 jaar is dit 200 euro

Voor kinderen van 4 t/m 11 jaar is dit 350 euro

Voor kinderen van 12 t/m 17 jaar is dit 450 euro.

Mijn account

Mijn Account is een persoonlijke omgeving waarin u heel eenvoudig kunt zien hoeveel tegoed u nog heeft en waar u het al aan besteed heeft. Bovendien kunt u hier ook uw pas blokkeren bij verlies of diefstal.

Ga naar Mijn Account en registreer uw account met uw pasnummer en geboortedatum en vul uw gegevens in. Daarna logt u in met uw e-mailadres en wachtwoord. Indien er meerdere personen in uw gezin een Ridderkerkpas hebben is het handig om de Ridderkerkpas van de hoofdpashouder te registreren, in zijn/haar Mijn Account omgeving zijn alle passen binnen uw gezin zichtbaar.

Om uw wachtwoord te wijzigen, logt u in op Mijn Account. Daar klikt u op ‘wachtwoord wijzigen’. Vul uw huidige wachtwoord in en vervolgens twee keer het nieuwe wachtwoord. Klik vervolgens op 'wachtwoord aanpassen'. Uw wachtwoord is nu gewijzigd. Let op: Uw nieuwe wachtwoord moet uit minimaal 8 karakters, waaronder tenminste 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken bestaan.

Ga naar Mijn Account en log in. U vindt daar een overzicht van het gebruik van uw Ridderkerkpastegoed en uw resterende tegoed.

Wanneer de kosten voor een activiteit van uw tegoed zijn afgeschreven ziet u dit in Mijn Account.

Bent u het niet eens met een bepaalde afschrijving? Ga dan naar de betreffende Ridderkerkpaspartner (aanbieder) en bespreek daar uw bezwaar en vraag de Ridderkerkpaspartner contact op te nemen met het Ridderkerkpasbureau, afdeling partners. Alleen de Ridderkerkpas partner kan bij het Ridderkerkpasbureau een verzoek tot annulering van de transactie (afschrijving) indienen.

Daarnaast stuurt u een mail naar info@ridderkerkpas.nl. In deze mail vermeld u uw naam, pasnummer (laatste 8 cijfers) en de gegevens van de afschrijving waar u het niet mee eens bent. Dat kan zijn de naam van de aanbieder, het afgeschreven bedrag en de reden waarom u het er niet mee eens bent. Ook vermeld u in de mail een samenvatting van uw contact/afspraak met de Ridderkerkpas aanbieder over de oplossing van deze afschrijving.

In de meeste gevallen is dit een van de ouders/verzorgers van het gezin. De hoofdpashouder hoeft niet per se de oudste binnen het gezin te zijn.

De hoofdpashouder kan in zijn/haar Mijn Account, de tegoeden en bestedingen van alle Ridderkerkpassen binnen het gezin inzien.

Stel een vraag

Heeft u een vraag? U kunt ons bereiken via pashouders@ridderkerkpas.nl

Naar boven